Idag presenterade
Magnus Andersson och Isabelle Mungsgård ett öppet brev till Utbildningsminister Leif Pagrotsky, Högskolan i Gävles rektor Leif Svensson samt Högskolestyrelsens ordförande Lars-Eric Eriksson. Jag, som tidigare vice ordförande för Gefle Studentkår 02/03 samt 03/04 var en av undertecknarna till brevet.
Hej!Sveriges möjligheter i en föränderlig värld är fantastiska. I en värld där export av kunskap och ny teknik är stora möjligheter, och helt nödvändiga för Sveriges utveckling, är också den högre utbildningen väldigt viktig. Det är därför med stor oro vi ser en allt större fokusering på antalet studenter och allt mindre fokus på kvaliteten i utbildningen. Vi vill därför ge vår syn på den högre utbildningens möjligheter och utmaningar.
AkademikerarbetslöshetEnligt en undersökning av JUSEK (Fackförbund för jurister, samhällsvetare och ekonomer) är 30 % av Högskolan i Gävles studenter arbetslösa ett år efter examen. Det är skrämmande höga siffror, särskilt om det tas i åtanke att dessa studenter har satsat mycket, både i tid och genom att ta studielån. För att Sveriges studenter ska gå en ljusnande vår till mötes bör ett antal reformer av den högre utbildningen genomföras.
Kvalitet i utbildningenFör att skapa en utbildning bestående av mer kvalitet än kvantitet måste 50-procentsmålet, som innebär att 50% av de som slutar gymnasiet ska läsa vidare på högre utbildning före 25 års ålder, avskaffas permanent. Det är helt orimligt att staten sätter upp kvantitativa mål för den högre utbildningen. För oss är det viktigaste att hålla en hög kvalitet i utbildningen. Högskolor och universitet har de senaste åren blivit mer av en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Fler platser har inneburit färre lärare per student och färre undervisningstimmar, allt enligt SULF (Sveriges Universitetslärarförbund). För att Sverige även i framtiden ska ha en högre utbildning i världsklass måste den fokuseras mycket mer på kvalitet än kvantitet.
Knyt utbildningen närmare arbetsmarknadenFör att skapa en utbildning där fler studenter får jobb efter examen måste utbildningen knytas närmare arbetsmarknaden vid varje lärosäte. Genom att låta arbetsmarknadens behov styra mer vilka utbildningar som ges garanteras att fler studenter får jobb efter avslutad utbildning.Samtidigt som styrningen av utbildningen kopplas närmare arbetsmarknaden, så är det viktigt att arbetsmarknaden även kopplas närmare varje utbildning och föreläsningssalen. Vi vill se en utbildning med fler gästföreläsare från arbetslivet, fler studiebesök och framförallt mer praktik i utbildningarna. På det sättet skapas den naturliga kontakten mellan studenter och de potentiella arbetsgivarna.
Entreprenörskap i utbildningenFör oss är det självklart att man som student ska ha två möjligheter efter avslutad utbildning. Antingen att ta en anställning eller att starta ett eget företag. Tyvärr är dagens högre utbildning inte utformad för att studenter ska starta egna företag. Det är därför viktigt att styra om den högre utbildningen till att genomsyras av mer entreprenörskap och även visa på möjligheten att starta ett eget företag efter avslutad utbildning.
FribeloppetSom student är det inte alltid lätt att få ekonomin att gå ihop, många studenter måste arbeta på sidan om studierna. Detta är också en bra möjlighet att få en kontakt med den framtida arbetsmarknaden. Vi har inget emot, vi tycker till och med att det är bra, att människor arbetar. Det är inte statens uppgift att sätta gränser för hur mycket människor ska arbeta. Vi vill därför avskaffa fribeloppet för lånedelen i studiemedlet.
På det här sättet är vi övertygade om att det går att skapa bättre förutsättningar för studenter under studietiden, men framförallt skapar det mycket större chanser att få jobb efter avslutad examen. Något som borde vara centralt för den högre utbildningen.
Med vänlig hälsning
MAGNUS ANDERSSONRiksdagskandidat (c) Gävleborg
Student vid Högskolan i Gävle
ISABELLE MUNGSGÅRDKårordförande Gefle Studentkår 04/05
Ordförande för Hälsopedagogerna 02/03
SOFIA HOLMGRENKårordförande Gefle Studentkår 03/04
MAGNUS LAGERBORGKårordförande Gefle Studentkår 02/03
JEANETTE NILSSONOrdförande Hälsopedagogerna 03/04
Ledamot i akademikerförbundet SSRs studentråd 04/05
JOHAN SJÖBERGVice kårordförande Gefle Studentkår 02/03
TOVE BÄCKSTRÖMVice kårordförande Gefle Studentkår 03/04
KARIN ANDERSSONVice kårordförande Gefle Studentkår 02/03 och 03/04
CHRISTINE PERSSONStudentombud Gefle Studentkår 05/06
JOHANNA THORSELLStudentombud Gefle Studentkår 04/05
Ordförande Cult&Co 03/04
STEFAN BLOMQUISTOrdförande Gefleteknologerna 05
HENRIK LENNARTSSONOrdförande Gefleteknologerna 04
TOBIAS LUNDSTRÖMOrdförande Gefleteknologerna 03
ANDERS JONSSONVice ordförande Gefleteknologerna 03
CAROLINA DAHLBERGStuderanderepresentant i institutionsstyrelsen för Humaniora och Samhällsvetenskap år 05
Studeranderepresentant i HsVnämnden 05/06
GUSTAV PERSSONStuderanderepresentant i programråd för elektronikprogrammet, år 03/04
JOHAN OLSSONLedamot i kårstyrelsen Gefle Studentkår 04/05
Utbildningsansvarig Gavlecon 2003
CECILIA FLODINStuderanderepresentant i anställningsnämnden och distansrådet 05/06