2006/08/24

Utbildning efter arbetsmarknadens behov

I dagarna har startar utbildningarna på högskolor och universitet. Igår hade de nya studenterna på Högskolan i Gävle sin introduktionsdag - ngt som vi i kårexpeditionen kände av då över 400 betalade kåravgiften, nga ville ordna med bostad eller ställa nga andra frågor.

Samtidigt med terminsstarten uppmärksammades utsikterna för akademiker att få jobb. Det är väl lite si och så med det kan man säga. Jag hade idag en insändare i Ljusnan på ämnen med ett förslag hur jag tycker det ska vara i Bollnäs och på Högskoleenheten där. Tyvärr finns den inte utlagd på nätet, men det finns nedan.

/KA

Utbildning efter arbetsmarknadens behov
Nu startar utbildningar på högskolan och lärcentra runt om i vårt län. Förväntansfulla och peppade studenter tar ytterligare ett klev i sina liv. Dock vilar ett orosmoln över de alla – om tre/fyra år när jag är klar, kommer jag få ett jobb då?

Arbetsmarknadens behov måste på ett tydligare sätt styra vilka utbildningar som ges från högskolan. Detta för att Du efter examen ska kunna få ett jobb. Bollnäs behöver inte en överproduktion av akademiker utan det behövs akademiker till rätt yrken. Detta för att våra företag och verksamheter ska kunna växa, generationsväxla och utvecklas.

Därför tycker jag att de utbildningar som ges från Högskoleenheten i Bollnäs ska ha en tydlig lokal förankring i de behov som finns i Bollnäs från näringslivet och inom det offentliga. Kopplingen måste även finnas under utbildningstiden med fadder företag/organisationer för att praktiskt kunna testa sina kunskaper och få kontakt med potentiella arbetsgivare.

Jag hoppas att jag och centerpartiet kan sudda bort ditt orosmoln efter examen. Allt börjar hos Dig.

Karin Andersson (c)
Kandidat till kommunfullmäktige