2006/12/31

Bloggbokslut

Vet ni...nu är det alldeles strax slut på 2006. Endast 30 h återstår innan vi går över till 2007.

Jag har suttit o kollat igenom mina blogginlägg under 2006. Detta för att kunna gå in i 2007 med nya friska tankar. En sak jag märkt är att bloggen gått mer o mer från att vara politisk till att bli lite mer i dagboksform. Jag hoppas att dessa inslag har glatt Er läsare oxå.

Januari: Jag skrev entreprenader i gymnasieskolan som ger många vinster. Detta efter en diskussion vi hade i BUN då vi i alliansen inte var överens om detta när vi fick upp det på bordet. Jag skrev att jag aldrig kommer att acceptera en post ngn stanns bara för att jag är kvinna. Vidare kritiser jag tjänstemän i Bollnäs kommun för att inte vara objektiva.

Februari: Denna månad lanserade Centerpartiet sitt förslag om ungdomsavtal på våra kommundagar i Södertälje: ungdomsarbetslösheten kom i fokus. Steg togs i riksdagen bland studentfrågorna kring en ny studiesocial utredning och ekonomisk ersättning till studenter om CSNs handläggningstid är för lång. Jag började skriva om behovet av maktskifte i Sverige. Min linje kring universitet i Gävle eller ej fick ett inlägg där fokus ska vara på kvalitet. I februari gör även Jesper sin första kommentar på min blogg.

Mars: Jag kritiserar F! över att en röst på dem är en bortkastad röst. Jag och Åsa (kollega på studentkåren) hittade kurser på HiG som heter "Vilda vänner i naturen " och "Fiske och fiske". Jag kritiserar Ny ordning i Sandviken. Jag och Magnus Andersson ger oss in i en insändareföljetong med HiG kring universitet eller inte och att de ska se förbi statusfyllda titlar och lillebrorskomplex. Min dator kraschade och jag tappade kontakten med omvärlden med kom tillbaka med ett inlägg om ungdomsavtalen, Laila och kata(s)trofen och SFS.

April: Centerpartiet lanserar krafttag mot ungdomsarbetslösheten. Centerstudenters förbundsstämma hölls då Peter Ranki blev vald till vår ordförande. Jag lägger även denna månad in en länk till Jespers blogg. Jag uppmanar att man ska rösta i kommunvalet. Jag kritiserar även SFS och deras fullmäktige utifrån de förslag som låg till deras FUM. Bloggen firar 1 år!

Maj: Jag och personalen på Gefle Studentkår åkte till Barcelona - en otroligt trevlig resa som jag gärna gör om med Er. Jag kritiserar (s) första maj-budskap. Utbildning ska ge jobb och kvalificerade jobb. Jag ställer mig frågan om vi någon gång kommer att få veta vad som hände annandag jul då tsunamin drog in över thailand och vad Lars Danielsson gjorde. Jag vårstädade även vår sommarstuga. Samt att vi höll möhippa för nuvarande Fru Forsman.

Juni: Jag börjar månaden med att argumentera varför jag tycker att för- och grundskolepeng är bra. Jag skriver att vi politiker inte ska detaljstyra med anledning av vänsterpartiets läxfria-skola, att AMS är en massa trams. Jag tyckte även att vi skulle "Reclaim the Nationaldag" och ge dagen tid för reflektion och umgås i gott sällskap. Jag ger min in i debatten mot Sverigedemokraterna och att vi måste stå upp för ett mångkulturellt samhälle. Alliansen blev överens om energipolitiken. Vi hade främmande från USA, Ullis och PO gifte sig och vi firade midsommar i Gällsjön.

Juli: Almedalsveckan i Visby drar igång så det blir många analyser därifrån med utspel och tal. Jag åker till Helsingfors och firar att Kenneth fyllde 50 år. Jag och Jesper analyserade Göran Perssons tal från Almedalen där ha inte nämnde sina stödpartier ngt eller ordet företagare. Jag och Magnus Svensson skriver i Hälsingetidningarna att friskolor ökar valfriheten. Jag undrar hur Miljöpartiet vill lösa ungdomsarbetslösheten. Att det har varit en god befolkningsutveckling i Bollnäs Kommun under den borgerliga alliansens ledning. Jag och Jesper hade lite semester innan jag började mitt sommarvikariat. (s) presenterar sina vallöften i Bollnäs. Jag och Tessan åker till Gotland.

Augusti: Centerpartiet höll valkonvent dit jag anslöt direkt från veckan på Gotland. Jag kommenterar Marita Ulvskogs uttalande: "Vi måste börja tala om vad vi vill genomföra.” Att S lovar mkt men lovar inte att genomföra det. Jag och kår- och föreningsaktiva i Gefle Studentkår och studentföreningar vill att man ska knyta den högre utbildningen närmare arbetsmarknaden. Jag blev bloggutmanad i 4 små rätter. Jag började prenumerera på DN. Valstugorna invigs i Bollnäs. En rapport presenteras där en arbetsförmedlare i snitt förmedlar 8 jobb per år. Alliansen enas om familjepolitiken.

September: Jag medverkade i Radio Gävleborgs maratondebatt - först ut i ämnet Demokrati. Jag svarade på samtliga frågor som SVT hade i Testa Ditt Val på bloggen. Jag räknade ner för det kommande valsegern med att närvara på Centerpartiets riksvalvaka i Sthlm. Jag raggade min sista röst på väg till valvakan. Jag oroade mig även för utgången i Bollnäs där Sjukvårdspartiet tog 3 mandat och vem som skulle styra Bollnäs var oklart. Sverigedemokraterna kom även in i fullmäktige. Jag skrev in mig på Arbetsförmedlingen som arbetslös. Jag redogjorde för Centerpartiets agerande vid BUNs möte i frågan kring kulturkvarteret. I slutet av månaden uppdagades det att pengar förskingrats från Gävle CUF-krets.

Oktober: Jag blir upprörd över att homosexuella inte får lämna blod. Jag följde regeringsförklaringen med stor glädje och noterade snabbt ner de nya ministrarna. Jag åker på Centerpartiets eftervalskonferens. Jag plockade en sommarbukett ute på en promenad. Den borgerliga budgeten läggs och jag blir bl a glad över att högskolestyrelserna ska avpolitiseras och att kårobligatoriet ska avskaffas. Jag är förvånad över det ramaskri som blir när den borgerliga regeringen faktiskt genomför det som de har lovat. Jag blir oxå förvånad över den budget som S lägger - hade de inte lärt sig ngt av valresultatet? Vi hade sista KF-mötet för perioden 02-06. O jajemän, det blev snökaos.

November: Jag tog mig till Gävle trots snökaos. Det blev klart att Samverkan för Bollnäs ska styra Bollnäs i 4 år (Centerpartiet, Moderaterna, Folkpartiet, Sjukvårdspartiet och Kristdemokraterna). Socialdemokraterna är bittra att de som största parti inte får vara med och styra. Jag ger min in i klimatdebatten. Jag fyller år och jag o Jesper åker till Helsingfors. Jag gör debut som operabesökare. Jag tycker det att bra att man ska upptäcka elevernas situation tidigare i grundskolan. Jag blir irriterad över den kultur som råder på arbetsförmedlingen.

December: Jag besökte Hå Julmarknad med mamma. Jag tycker att startlagen är bra. Jag blir påhoppad på Arbetsförmedlingen för att jag är Centerpartist och att de inte vet hur de ska göra nu. Centerpartiet vill tipsa regeringen om onödiga regler för företagare och startar en insamling. Jag gör besöksdebut på Läkerol Arena. Jag föreläser om insändarskrivande på en CUFkurs och hejar på Fuglesangs rymdresa. Jag besökte Ludde i Vallstaskogen. Jag och Jesper har varit tillsammans i 6 månader. Jag rasar över att könsrollerna så tydligt syns i julklappstips. Jag blir full av glädje att Uppsala Universitet föll i högsta domstolen kring ett diskrimineringsärende. Vi hade sista nämndsmötet i Barn- och utbildningsnämnden där jag lämnar min ordinarie plats. Jag hade en trevlig julafton med familjen och Jespers familj.

Pust...det var mitt bloggår. Med detta inlägg 142 stycken. Det är mycket jag är glad över för 2006. Att jag träffade Jesper, att vi har maktskifte i Sverige mm. Det har varit ett kul oc händelserikt år. Jag ser fram emot 2007.

Jag hoppas att vi ses igen under 2007.

Gott Nytt År på Dig!

/Karin