2006/12/21

Sista nämndsmötet

Idag var jag på sista mötet med Barn- och utbildningsnämnden i Bollnäs Kommun. Under mandatperioden har vi haft 36 sammanträden (hade förvaltningschefen räknat ut). Jag trodde mötet skulle gå ganska fort - men vi höll på mellan 8:30 - 16:00 med en väldigt trevlig jullunch då den centrala förvaltningen slut upp och vi avtackade dem. Vår ordförande Ingrid Hammarberg (Fp) blev oxå avtackad då hon efter nyår inte längre är ordförande för nämnden. Det var inte långt ifrån tårarna för henne och jag förstår henne. Samtidigt så ger man sig in i politiken så vet man att det handlar om ett förtroendeuppdrag och inte livstidsposition som man hamnar på. Men jag vill passa på att tacka Ingrid; vi har inte tyckt lika i alla frågor vilket har synts på nämnden (lite tråkigt) men hon är ändå en god människa och har en förmåga att förklara saker på ett bra sätt och få oss igenom sammanträdena galant. Jag har lärt mig mycket under denna mandatperiod.

Noterat under dagens sammanträde är att de Socialdemokratiska nämndsledamöternas agerande på nämnden inte stämmer överens i vad det övriga partiet tycker. "Jag kan inte garantera att det övriga partiet tycker lika i denna fråga" sa Jan Lahenkorva (s). Iof har det visat sig vara så i många frågor nu för tiden där S-ledamöter varit eniga med majoriteten under nämndsmötena (VA-taxa, Kulturkvarteret osv) men när ärendet kommit upp på Kommunfullmäktiges bord så har partiet ändrat ståndpunkt och nämndledamöterna har fått stå tillbaka och försvara ett annat beslut. Vem skulle vilja jobba så politiskt? Vad finns ledarskapet? Jag tror S har lite att jobba med.
I alla fall, den fråga som S idag tyckte som majoriteten i (men säkert inte när det framöver kommer upp till KF) var att bygga en hästanläggning vid Nytorp.

Även om det var sista nämndssammanträdet med BUN så slutar inte det kommunpolitiska engagemanget. Förutom att vara ordinarie ledamot i Kommunfullmäktige så kommer jag efter nyår att vara ledamot i den nya Nämnden för Lärande och Arbete. Vi splittar nämligen upp BUN till två nämnder; den nyss nämnda samt Barn- utbildning och kulturnämnden. Blev hälsad välkommen av Vuxenutbildningschefen idag till den nya nämnden och jag längtar. Det ska bli så kul!

/Karin