2006/12/30

Förbrytare avrättad

När jag slog på nyheterna imorse möttes jag av att Saddam Hussein hade avrättats. Hanär en av vår tids störste förbrytare - men jag beklagar att han inte fick ställas till svars för allt det han gjort innan. Bland annat folkmordet mot 100.000-tals kurder under den så kallade Anfalkampanjen under 1980-talet. Inte ihjälgasningen av tusentals kurder i Halabja. Inte invasionen i grannlandet Kuwait 1990. Inte anfallskriget mot Iran 1980-1988, inte de stora massakrerna mot shiamuslimerna 1991.

Nu ka man bara spekulera kring efterföljnderna. Kan Irak bli demokratiskt? Månag menar att avrättningen av Saddam är ett övergrepp från västvärlden. Jag hoppas att Irak kan byggas upp och bli en demokratisk stat - utan inblandning från väst.

OBS! Jag vill poängtera att jag är emot dödsstraff.

/Karin