2005/06/03

Assisterad befruktning

Mitt i tentaplugget så slog jag på SVT 2 - där pågår för tillfället en riksdagsdebatt om att lesbiska par får rätt till insemination eller konstgjord befruktning på svenska sjukhus. Detta kommer träda i kraft 1 juli 2005.

Tyvärr så har KD en förlegad syn på detta. De hävdar att de har barnperspektiv och att barn har rätt till en mamma och en pappa.Enligt mig så förespråkar KD en diskriminering av homosexuella.
Kd gick även ett steg längre i debatten, att även hetrosexuella som inte kan få barn inte heller ska ha denna möjlighet.

Kd menar oxå att vara förälder är ingen rättighet - däremot har barn rätt till föräldrar. Det håller jag med om. Barn har rätt till två föräldrar. För mig så räcker detta. Omsorgen för barnet, uppfostran och kärlek till barnet är lika oavsätt om barnet har föräldrar som är homosexuell aeller hetroexuella. Barn behöver kärlek och ngn som bryr sig om dem - detta är inte beroende av vilken sexuell läggningen en förälder.

Politiker måste se till verkligenheten för att bygga ett bra samhälle utifrån det. Kärnfamiljen ser idag mycket annorlunda ut - där måste vi som politiker hjälpa till.

Ngt som är lite tråkigt är att det bara är vid allmänna sjukhus eller vid universitetssjukhus. Det känns som detta är ett led i (s)topplagen. För mig är det självklart att på de sjukhus, privata eller offentliga, där kompetensen för detta finns, ska det oxå för genomföras.

Jag tycker det är bra att detta kommer i kraft. Hittils så är det bara de som är sambo eller gift som kan få göra detta. Detta förslag likställer olika familjekonstalationer och att det är de inre värderingar som avgör om man är en bra förälder. Lagförslaget ger oxå alla barn lika rätt i trygghetsystemet.
Det är dags för ett mer jämlikt samhälle.

/KA