2005/05/25

Partiledardebatten

Känns som att man ska kommentera denna sammandrabbning.

Såg precis SVT-Morgon där en retorikervetare och K-G Bergström analyserade duellen. Från retorikekännaren handlade det mkt om att båda hade mörka kostymer den äldre med en mörkare röd slips och den yngre med en djärvare röd nyans. Göran hade en knäppt kavaj, vilket kvar ett mindre rörigt intryck mot Fredriks öppna kavaj. Att Göran la huvudet på sned och log lite sådär. Det hon utelämnade var att riktigt konstatera de härskartekniker Göran använde sig av med tillrättavisande och förlöjligande.

För övrigt så tyckte jag att duellen var tråkig. GP konstaderade saker som hände för 11 år sedan och att han fick städa efter de borgerliga. Han yttryckte även empati för de arbetslösa m.fl och sa att Alliansens nivåer är låga. Han valde att själv inte presentera några lösningar - vilket jag gärna hade sett. Det är lätt att konstatera vad andra gör medan man själv inte presenterar ngt annat. Det gjorde iaf Fredrik någon gång.

Jag som samlar citat noterade två stycken finurliga (sagda i olika sammanhang. GP: "Jag har suttit längst i europa". Det märks i opinionssiffrorna för S....
FR: "Är det inte risk att vi vaknar upp med Per Nuder?" Min mamma som inte tycker om Nuder efter han myntade uttrycket "köttberg" skrattade nog....

Näe, det måste bli bättre. Jag hoppas debatterna närmare valet blir sakligare, där partierna presenterar lösningar. Det är väljarna värda.

/KA

1 Comments:

Blogger Johan Sjöberg said...

Göran var sig verkligen lik. Det tog ca 3 minuter innan han, som alltid, tog av sig glasögonen och spände ögonen i tittarna för att understryka allvaret i det han sade. Syn bara att han inte hade något nytt att säga.

1:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home