2005/05/19

Gefle Studentkårs konstituerade fullmäktige

Igår kväll var det Gefle Studentkårs (GS) konstituerade fullmäktige. Årets höjdpunkt då formerna för GS kommande år sätts genom budget, verksamhetsplan samt val av presidie och styrelsen. Till mötet låg en motion om utträde ur SFS varav SFS ordförande deltog på mötet.

En informativ stund då Tobias, ordförande för SFS, berättade om SFS, hur det är uppbygt och lyfte fram, ur sin synvikel, fördelar varför man skulle vara med i SFS samt nackdelar om man inte var det. (SFS är en sammanstlutning av studentkårer i sverige. "företräder" ca 320 000 studenter av 360 000...).

Till varje argument hand lyfte fram hade jag ett motargument:
- SFS är de som tillsätter studerandeplatser på nationell nivå - hur fungerar det då alla studenter/studentkårer inte är medlem? Hur rätt instans är då SFS att tillsätta dessa poster?
- SFS driver medlemskårernas frågor - om kåren har en annan åsikt? Visst man kan motionera till dess fullmäktige, brilliant debattera i talarstolen men åsikten kanske inte röstas igenom. Genom att svara på remisser kan kårerna få SFS att tycka som kårerna - men SFS åsiktsdokument som beslutas av fullmäktige står ändå över.
- SFS skapar mötesplaster för kårer - visst de gör det, men vad säger att GS kan skapa dem själva genom att ta kontakt med kårer? SFS är inte den enda mötesplatsen
- SFS kan utbilda kårerna - ja det är bra. men det finnas det andra som oxå kan göra.
- SFS kan påverka på ett nationellt plan - o det kan inte GS? Lokala riksdagsledamöter, politiska partier och dess högskoleförbund, andra lobby organisationer, skrivelser, öppna brev...ja listan kan göras lång.

Det var säkert mer saker som sades - men för mig håller det inte.

När han sedan hänvisar till ett kap i högskoleförordningen blev jag, o många andra, mörkrädd- Han hänvisade till följande: Förordningen om studerandekårer, nationer och studentföreningar 12§: En studentkår skall ha till ändamål att främja medlemmarnas studier och vad som har sammanhang med studierna.
Enligt Tobias så innebär det att ta driva nationella frågor och detta gör man genom SFS. Alltså, tolkade jag och många andra, att en studentkår måste vara medlem i SFS.

Jag blev inte imponerad.
Jag tror inte att en student vid Högskolan i Gävle känner att den kår, som man tvingats in i, är medlem i SFS.
För övrigt så är en av de viktigaste åsikterna i Gefle studentkår att kåren är emot kårobligatoriet och mot kvotering och positiv särbehandling vid antagning till den högre utbildningen.
Dessa frågor är SFS för.

För övrigt önskar jag den nya styrelsen lycka till. Jag är övertygad att Ni kommer göra ett bra jobb.

/KA, kårräv.

2 Comments:

Blogger Johan Sjöberg said...

Bra, Karin!!

Varje SFS argument är som såpbubblor som spricker så fort man petar på dem, så svaga är SFS argument.

Blir så less på att SFS påstår att de företräder 320 000 studenter. Mitt tips är att minst 300 000 av dessa helst av allt skulle slippa vara med i en organisation genom tvång. Ändå vill SFS att kårobligatoriet ska vara kvar. Åhhh, jag blir så arg!!

SFS företräder bara de vänstervridna studentkårerna och de som vill göra politisk karriär inom socialdemokraterna.

10:48 em  
Blogger Magnus Andersson said...

Fräääs! Jag tror min oerhörda förkylning beror på att jag blev så arg i onsdags... Bra skrivet!

12:32 fm  

Skicka en kommentar

<< Home