2006/11/29

Upptäck tidigare

Idag på DN Debatt skriver utbildningsminister Jan Björklund kring införandet av nationella prov från år 3. Detta för att få elever ska kunna läsa, räkna och skriva. Här kan man man märka vem som kan behöva stödinsatser. Görs stödinsatser tidigare så är våra barn bättre rustade längre fram.
"Att ha tydliga kunskapsmål i skolan är inte att vara elak mot eleverna. Förekomsten av tydliga mål och krav, kopplat till stödåtgärder till de som misslyckas, är faktiskt att bry sig om eleverna."
Socialdemokratera rasar förstårs. De tycker att det räcker med individuella utvecklingsplaner för eleverna. Jag tycker oxå att man behöver individuella utvecklingsplaner där läraren tillsammans med eleven går igenom hur det ska fungera. Dock är detta inte ett motsatsförhållande mot att införa nationella prov i år 3. De kan ta med sig resultaten till detta utvecklingsmöte och föra in behoven i planen.

I Bollnäs har vi diagostiska prov i år 2. Inte en endga gång har jag hört från S-håll att det skulle vara ngt fel på detta. Att vi själva har infört en kontrollstation där bedömningen görs huruvida eleven förväntas kunna läsa i 5an. På senaste nämnden så redovisades detta och 22 elever förväntades inte kunna läsa i 5an. I år 5 så var det 36 elever. Men tydligen så är S emot detta - är det dags för de att agera framöver då kanske?

Fokus måste vara på elevens kunskaper. Insatser måste göras tidigare. Jag tror att timplanen måste slopas för att fokus ska kunna bli på elvens behov.
En timplanen passar inte in i en skola där det arbetas med mål- och resultat. Detta har vi oxå i Bollnäs på försök. Detta är ju S oxå emot. Då vill jag se förslag på detta oxå.

/Karin