2006/11/29

Irriterad - tänk om

Jag har precis varit på arbetsförmedling (AF) för att beställa en sökanderesa eftersom jag ska på intervju till Uppsala på fredag. Jätte bra att man kan få resan betald när man ska på en intervju.

Det jag irriterar mig över är attityden på AF. Visst, de var trevliga och hjälpsamma mot mig. Men sen hör man "ja vi vet inte vad som händer - den nya regeringen ska ta bort allt". Det väcker frågan hos mig - varför ser man förändringar som negativa?
Min syster jobbar på en S-märkt tidning och hon var väldigt osäker nu då det "stormar" kring a-kassan med argument samt att hon var irriterad över att all media bara vinklar från ett håll. Varför väljer man bara ut en del när saker o ting ska rapporteras? Varför försöker man inte se det positiva i förändringarna?

Det som nu händer inom AMS är spännande. Fokus på AF kommer att bli att hjälpa, coacha arbetssökande till att hitta ett jobb - inte skyffla in dem i åtgärder för att försvinna från statistiken, inte förmedla ledighet åt de som redan har ett jobb. Det som nu plockas bort från AMS är saker som är inrättade av riksdagen - inget som de har kommit på själv utan t ex för att Socialdemokraterna skulle få med sig Mp för att kunna behålla sin tidigare makt.
AMS får själv välja här. De har chansen att själv se vilka åtgärder som behövs för arbetssökande. Det som nu händer är att de gömmer sig bakom regeringen och skyller på dem.

Media borde plocka fram att regeringen ser a-kassan som en omställningsförsäkring. Regeringen vill att man ska kunna ha 100 % av en lön och inte bara 80-70 %. Regeringen vill göra det enklare för företag att anställa.
Egenfinansieringen ökar hos a-kassorna. Idag finansierar staten a-kassan med 90 % medan medlemmarna står för 10%. Det kommer att ändras till ungefär 80-20.
En person tjänar 56 kr på att gå till arbetet istället för att gå hemma med a-kassa. Samhället tjänar 609 kr (debattinlägg av Magnus Andersson) om en person arbetar istället för att gå hemma på a-kassa. Tänk att vi kan använda dessa pengar till ngt bättre?
Sossarna lockar med höjd a-kassa - men hallå? Har det gett nå jobb? Vi är inne i en högkonjunktur och vi har en massarbetslöshet - då borde jobben blomstra och folk få 100 % av en lön. Den nya regeringen vill få folk från bidragsberoende.

Visst förstår jag människors oro över den egna ekonomin. Men man måste se förslagen som en helhet - inte plocka ut en del för att gotta sig i det. Facken borde värna om att människor får jobb istället. Hur företag sa kunna börja anställa igen. Där behövs AF i att coacha människor till rätt arbete. Det är där fokus måste ligga.

Tänk om!

/Karin