2006/11/06

Första Fullmäktigemötet 2006-2010

Ikväll hade vi första KF-mötet i Bollnäs för det kommande mandatperioden. I KF är det många nya under denna mandatperiod; 21 st nya ordinarie ledamöter samt 16 st nya ersättare. Det är jätte roligt att det är så många nya som vill ge sig in i kommunpolitiken. Det är välkommet för man kan ju lätt bli lite insnöad. KF är ju direktvalt av de som bor i Bollnäs Kommun så uppdraget att representera innevånarna är hedersamt.

Vi valde ett nytt KF-presidie där Ingrid Hammarberg (fp) tar över ordförandeklubban efter Maud Kvarnäng. Ingrid blir ackompanjerad av Anders Bergsten (kd) och som andre vice Jan-Erik Englund (s). Ett bra presidie som har fokus på inflytande och demokrati. Ingrid höll ett litet inledningstal och påtalade vikten av demokratins spelregler samt att vi ska respektera varandra, alla människors lika rätt och värde samt att vi inte ska ha några rasistiska yttringar i KF. Sen så kanske hon sa ngt som va lite anmärkningvärt att de som sitter i KF ska ha vårdad klädsel samt inte tugga tuggummi under sammaträdet. Undrar vem som sätter normen för vårdad klädsel. O nog kommer jag tugga på mitt tuggummi i bänken - dock inte om jag går upp i talarstolen. Brukar tuggummi störa Dig?

En motion fick vi även inlämnad av Sverigedemokraternas representant om inrättande av en äldreombudsman. Den ska beredas o sen så kommer den tillbaka till KF. Jag antar att det kommer att komma en hel del motioner från det hållet får det är ju enbart i KF som de kommer att kunna bruka sitt inflytande.

Annars har dagen bestått av ett möte i Sthlm under dagen med Centerstudenter. Börjar oxå bli lite irriterad på SJ pga förseningar så som Magnus och Mia har blivit. Konkurrensutsätt!

/Karin

1 Comments:

Blogger Jonas Rask Samuelsson said...

Hej!

Två grejjer jag tänkte på...

1 Finns det problem idag med ovårdad klädsel? Och om det nu är ett problem är det KF-presidiets uppdrag att utbilda ledamöterna? Jag skulle iofs behöva 5 högskolepoäng i klädkunskap och shopping men men.

2 Den primära frågan om SJ:s försningar är väl om banverket lyckas hålla spåren farbara? För SJ kör ju bara Taxin medans Banverket står för vägarna.


OBS - jag kom på en trea - "Jag mötte Lassie"-poäng till mig för jag träffade Ida Jacobs idag!

Bäver över - Bäver ut!

2:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home