2006/11/29

Samverkansbudget

I Bollnäs antog vi vid måndagens fullmäktige Samverkan för Bollnäs första budget. Samverkan består av Centerpartiet, Moderaterna, Folkpartiet, Sjukvårdspartiet och Kristdemokraterna. Vi satsar på äldreomsorgen, gymnasieskolan, tänder belysningar osv osv.

S tyckte självklart annat om nga delar av budgeten. Att skolpengen ska upphävas, att Bollnäs bums ska köpa tillbaka Bollebacken och att vi ska föra dialogen med medborgarna via hemsidan. Sedan använde sig vissa socialdemokrater av en retorik som jag inte gillar. Raljerande från talarstolen, härskartekniker och påhopp. Jag hoppas det blir bättring.

Jag var upp i talarstlen och yrkade bifall till budgeten. Detta för att vi lämnar bakom oss budgetar i balans och en positiv utveckling av Bollnäs med företagsetableringar och en positiv befolningsutveckling. Ngt som vi i samverkan för Bollnäs ska fortsätta jobba för. Jag sa att jag är glad att vi har barnomsorgs- och skolpeng i Bollnäs i grundskolan. Resurser ska fördelas och detta är ett bra sätt. S kallara detta för ett ideologiskt experiment - men det är många kommuner som har detta sätt och där fungerar det jätte bra.

/Karin