2006/10/06

Sverige har fått en ny regering

Med kaffekoppen i soffan följde jag Statsminister Fredrik Reinfeltds regeringsförklaring. När han skulle presentera den nya regeringen så spetsades öronen till; alltså det är helt otroligt! Vi har fått en borgerlig regering som ska styra och ändra riktning på skutan Sverige.

Det blev en regering med många överraskningar; Carl Bildt som Utrikesminister, Andreas Carlgren som Miljöminister, Maria Borelius som handelsminister. Centerpartiet fick även, förutom Mijlöminister Carlgren, Ställföreträdande Statsminister och Näringsminister Maud Olofsson, Infrastrukturminister Åsa Thorstensson och Jordbruksminister Eskil Erlandssson. Vinnarna är självklart Moderaterna. De knep 11 ministerposter och samtliga tunga poster. Jag trodde kanske att de skulle släppa på något av dem. Men samtidigt så är de ju störst oxå och deras inflytande ska säkras.

Jag vill även passa på att gratulera nga nya Centerpartister som tar plats i riksdagen; Åke Sandström kommer åter till riksdagen och ersätter Maud Olofsson, Maria Kornevik Jakobsson ersätter Åsa Thorstensson och Karin Nilsson ersätter Eskil Erlandsson.

Jag får återkomma med fler kommentarer kring den nya regeringen. Jag trodde att jag o Jesper skulle kunna enas om synpunkterna..men ja..kanske inte :) Fast så olika blev det kanske inte.

Nu ska vi åka upp till Söderhamn.

/Karin

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Allt kan vi ju inte enas om gumman. Men som sagt, så olika vart det ju inte.

Kram från Da Java Man

9:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home