2006/09/28

Kulturkvarteret i Bollnäs

Idag hade vi Barn- och utbildningsnämnd i Bollnäs. En nämnd som beslutade om budget för 2007-2009, som för första gången diskuterade högre utbildning i ca 30 min och en nämnd som antog att en grundskolepeng ska införas i Bollnäs Kommun. Mkt intressant dag alltså. Vi hade även upp ett ärende kring kulturkvarteret i Bollnäs, en fråga väckt av Folkpartiet. Jag vill bara här förklara varför jag röstade som jag gjorde.

Jag är för en utveckling av kulturkvarteret i Bollnäs. Ett kvarter där fokus är på unga och där unga och vuxna kan umgås tillsammans och ta del av samt utöva kultur. Det finns ett genomgående tänk kring detta som lockar. Förslaget som presenteras är ritat av en arkitekt (obs en) och det finns bara en konstadsuträkning där totalen ligger på 51 miljoner för hela paketet plus de ökade drift sam kapitaltjänstkostnaderna. Att handlingar läggs på nämndes bord och sedan fattas beslut ut, ja det tycker jag är konstig väg att gå. I och för sig har det presenterats i arbetsutskott och på gruppmöten - men vad är egentligen stressen? Behöver allt verkligen genomföras och ska det genomföras på detta sätt?
I alla fall hade vi tre förslag till belsut, där vi i majoriteten inte riktigt var överens hur ärendet skulle hanteras. Folkpartiet och Kristdemokraterna (tillsammans 3 mandat) ville att vi skulle beslutade att föreslå fullmäktige att genomföra utvecklingen enligt det presenterade förslaget, Centerpartiet och Moderaterna (tillsammans 5 mandat) ville att vi skulle tacka för informationen och diskutera frågan vidare för att sedan tas upp i november. Socialdemokraterna och vänsterpartiet (5 mandat) ville att vi skulle genomföra etapp 1 samt se över hur man kan utveckla och revidera. Efter voteringar så vann S och Vs förslag majortiet.

Alltså vi tyckte egentligen ganska lika men ändå inte. Jag tycker politik handlar om att kompromissa - hur får man annars flera partier att tycka lika i en fråga där alla känner sig nöjda? Dock så var man idag inte villig att göra detta. Det tycker jag är tråkigt och därför så blev det olika förslag i alliansen och att S:s förslag gick igenom.

Vi kompromissade oss fram till ett gemensamt förslag i majoriteten kring hur uvecklingen av Långnäs och campingen där skulle vara. Men när det kom till Kulturkvarteret så gick det inte. Varför - det får Du som läsare bedöma.

/Karin