2006/04/24

Studentkårsutredningen

För en vecka sedan presenterade studentkårsutredningen, med Ignacio Vita som sekreterare (f.d. ordf i SFS). Själv så vill jag avskaffa dagens kårobligatorium då jag anser att det ska stå var och en fritt att välja vilken organisation man ska vara medlem i. Denna utredning blev till följd av att en folkpartist och en moderat ständigt skälper frågan om ett avskaffande av kårobligatoriet och detta blev ett förslag som gick igenom.

Följande kommentarer måste göras:

- utredningen föreslår att en del av studentkårernas utbildningsbevakning är att vara medlem i SFS då de bedriver en nationell utbildningsbevakning. Varför ska staten styra i vilka organisationer kårerna ska vara med i? Om studentkårens åsikter inte överensstämmer med SFS åsikter - kan då SFS ses som rätt medel för den lokala kåren att bedriva nationell utbildningsbevakning?

- utredningen föreslår vad kåravgiften ska användas till och vad den inte ska användas till. Den ska användas till utbildningsbevakning och ska kunna härledas till studenters situation. Vad jag vänder mig emot är att staten ska bestämma hur pengarna ska användas. Visst, självklart ska pengarna användas till detta - men var gränsdragningen ska dras för att gynna studenterna tycker jag är svår. Att tillhandahålla en bokhandel, en samlad bostadsförmedling kan faktist förbättra studentnas villkor. Dock kan jag hålla med utredningen om att dessa inte direkt faller inom den studentkårens syfte eller ändamål - men det måste vara upp till den enskilda kåren att bestämma eller för studenterna vid lärosätet att bestämma.
Vidare så förelår inte utredningen nga sanktioner med de studentkårer som inte uppfyller sitt ändamål och syfte...så ja...

- Vidare föreslår utredningen att studenter ska kunna överklaga studentkårens beslut. Det tycker jag är bra. Som medlem i en förening ska man kunna ifrågasätta vad som försegår.

- Högskoleverket föreslås granska studentkårens verksamhet. Detta vänder jag mig totalt emot. Det är studentkårens medlemmar som ska granska studentkåren och dess verksamhet. Staten ska inte blanda sig i ideella föreningar. Anledningen till att det är en ideell föreningen är att just friheten att kunna granska högskolan och dess verksamhet och det kräver att kåren är skild från staten och därmed skild från högskolans verksamhet. Detta förslag innebär ett förstatligande av studentkårens verksamhet.

- utredningen skulle även se över bestämmelserna om avgifter vid deltidsstudier och distansstudier med fokus på hur man kan lösa sitatuionen där en student är medlem i flera kårer. Utredningen resonerar kring olika lösningar med har fastnat för en lösning där en student betalar x antal kronor per poäng till de studentkårer där man läser, vilket innebär att studentkårerna sätter avgift per poäng. Jag tror detta skulle försvåra för studentkårerna. Idag har man som distansstudent rätt till reducerad avgift, och lika om man halvtid. Med dessa två avgifter, som i Gävle 200 för heltid och 120 för halvtid, kan kåren någorlunda budgetera för det kommande verksamhetsåret och till den verksamhet som kåren har. Utredningen kostaterar oxå att kårerna kan få mindre intäkter och menar oxå att om nu kårens uppgifter kostar mycket pengar så ska kåren ta ut en avgift som motsvarar kostnaderna. och vart blev då besparingen för distansstudenten?

Utredningen reser många fårgetecken, frågetecken som jag hoppas att de lokala studentkårerna vänder sig emot. Vidare bör studentkårerna reagera över vem som egentligen ska styra över kårens verksamhet; studenterna vid lärosätet eller staten. För mig är svaret givet; det är Du som student som ska ha inflytande över den organisation som du är medlem i. En organisation som du själv ska få välja om du ska vara med i eller inte.

/KA

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej,

jag är tyvärr på språng och hinenr inte just nu kommentera allt, ska försöka komma tillbaka senare.

Jag vill bara förtydliga att utredningen ser att medlemskap i SFS _kan_ vara ett sätt att bedriva utbildningsbevakning, men det finns absolut inget i utredningen som tvingar kårerna att vara medlemmar i SFS.



Mvh
Kristoffer Burstedt
Vice ordförande, SFS
Satt med i utredningens expertgrupp

10:10 fm  
Blogger Karin Andersson said...

Finns ju andra organisationer som man kan driva studentpolitik via nationellt - och varför då utelämna dessa?

Det är bara att SFS tidigare ordförande, Tobias Smedberg, vid Gefle Studentkårs konstituerande sammanträde sa följande (citat från mitt bloggande i maj 2005,Läs mer här:

"När han (tobias) sedan hänvisar till ett kap i högskoleförordningen blev jag, o många andra, mörkrädd- Han hänvisade till följande: Förordningen om studerandekårer, nationer och studentföreningar 12§: En studentkår skall ha till ändamål att främja medlemmarnas studier och vad som har sammanhang med studierna.
Enligt Tobias så innebär det att driva nationella frågor och detta gör man genom SFS. Alltså, tolkade jag och många andra, att en studentkår måste vara medlem i SFS."

/KA

3:49 em  
Anonymous Anonym said...

Hej igen,

Det är absolut inte utredningens avsikt att en kår med automatik ska vara ansluten till SFS. Orsaken till att just denna (för all del fina) organisation nämns är för att det behövdes ett exempel som visade att nationellt och internationellt arbete inte utesluts med de nya reglerna.



Mvh
Kristoffer

1:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home