2006/04/11

It's that time of the year

...då SFS Fullmäktige ska hållas. Som värd för detta arrangemang står i år Örebro Studentkår. SFS är Svergies Förenade Studentkårer om omsluter många av de studentkårer som finns i Sverige. Dock inte alla.

Själv har jag deltagit på dessa fullmäktigemöten i sex år (vilket gör mig till ett so) som delegat för Gefle Studentkår. Trevliga tillställningar där studenters situation diskuterats. Då Gefle Studentkår begärt utträde ur denna organisation så kommer det inte skickas nga delegater från Gävle detta år - men jag kunde inte hålla mig ifrån att ögna igenom handlingarna.

Jag hajade till på bland annat två ställen i styrelsens proposition till stadga:

- Ang mötesordning
För att det ska vara enkelt för många att komma till tals använder fullmäktige så kallad förstatalarlista. .......Om fem personer av samma kön står näst på talarlistan ska frågan om streck i debatten automatiskt väckas.

- Ang listval
...I dagsläget är SFS styrelse inte kvantitativt jämställd vad gäller antalet män och kvinnor i styrelsen. ...... Därför föreslår styrelsen att listval ska kunna ske med inslag av kvotering enligt kön.......Förslaget innebär att en balans om 60/40 ska upphållas. När valnämnden genomfört mandatfördelningen kontrolleras könsbalansen. Vid obalans lottar valnämnden fram en lista, på vilken en vald ledamot av det överrepresenterade könet ersätts av den närmast lägre rankade personen av underrepresenterat kön. Proceduren upprepas till dess att 60/40 nåtts. Förslaget innehåller också åtgärder för att bevara könsfördelningen vid eventuella avsägelser.

Egentligen är jag inte förvånad över att styrelsen lägger dessa förslag. Efter föregående års FUM i Ronneby bloggade jag om detta då förslags lades om varannan damernas i talarlistan. Jag går upp i talarstolen om jag har ngt jag vill förmedla - jag går inte upp för att säga att jag håller med föregående talarare - det kan jag visa på andra sätt (vifta med händerna i SFS-sammanhang). Att frågan om streck i debatten ska väckas kommer bara förlänga hanteringen av mötet och göra det ännu längre.

Att valnämnden ska gå in och styra listornas utforming - hallå! Vilka odemokratiska metoder. Det måste ju vara upp till varje lista själv att ansvara för detta. En lott gör inte SFS styrelse bättre.

Dessa två förslag som styrelsen lagt stärker mig i min åsikt att det var rätt att GS begär utträde ur SFS.

/KA, som säkert återkommer med mer då jag läst lite mer handlingar :)

2 Comments:

Blogger Ola J Hedin said...

Jag kan nu meddela att styrelsens förslag till kvoterat styrelseval avslogs. Det gjorde även övriga förslag till stadgeändringar som rörde liknande åtgärder. Däremot utsåg mötet jämställdhetsbevakare som rapporterade om läget. Det säger kanske inte allt, men vid ett tillfälle hade männen talat ganska exakt 2 timmar i plenum medan kvinnorna låg på knappa 40 minuter. Självklart ska SFS jobba med att förbättra sin interna jämställdhet, även om kvotering inte är en bra lösning. Bättre då de kreativitetstorg som provades under mötet för att lyfta fram fler och nya idéer, samt en översyn av åsiktstorgen som modell.

För den som vill veta mer om vilka som valdes till olika poster samt vilka fokusfrågor SFS kommer driva under året hänvisas till www.sfs.se. Själv är jag otroligt nöjd, inte bara för att kvoteringsförslagen röstades ned utan också för att verksamhetsplanen fortfarande innehåller en prioritering av kvalitet över kvantitet. Det räcker inte med att bara öka antalet platser för att alla ska känna sig välkommen till högskolan. Det räcker inte med att känna sig välkommen, man måste också ha förutsättningar för att klara av studierna och att avsluta dem.

I sitt tal påstod Pagrotsky att "ni och jag tycker lika i många frågor". Det vete fåglarna vilka dokument han har läst, förmodligen något från tiden när Palme var ordförande för SFS. Nu stormar nya vindar, nu går vi mot höger!

5:59 em  
Blogger Karin Andersson said...

Va bra att förslagen röstades ner. Tror inte att förslagen hade stärkt SFS som organisation.

Håller med om att det är bra med jämställdhetsmätnigar för det är ett problem när mycket av talartiden går till ett o samma kön. Därför måste man arbeta med att upplysa om läget och sedan är det allas ansvar att göra något åt det.
Spännande med kreativitetstorg.

Bra att SFS fortfarande e inne på spåret kvalitet före kvantitet - dock vet jag inte om det har slagit igenom riktigt. Många har ju även lyft fram att denna omsvängning är tillfällig så kanske är det därför det inte drivs så hårt?

Haha, ja vilka dokument har Pagrotsky läst...inte har han då läst de särskilt noga iaf :)

Mot höger :)

10:15 fm  

Skicka en kommentar

<< Home