2006/01/31

Ungdomenshus i Bollnäs?

Vid vårt kommunfullmäktigemöte i Bollnäs i januari låg en del info från våra verksamheter där Socialförvaltningen redovisade hur de uppnåt sina mål. Statisitk visar på att antalet utredningar inom individ och familjeomsorgen ökat och att mycket är bland barn och ungdomar. Då menade socialchefen, att ett ungdomens hus i Bollnäs skulle vara lösningen på problemet.

Jag blev lite förvånad när en tjänsteman uttalar sig politiskt inför kommunens högsta beslutande organ. Det var ju även oppositionens stora valfråga - ett ungdomens hus i Bollnäs - så det kanske var planterat hos socialchefen för att få igång en debatt. Debatt blev det i alla fall.

Visst, jag har oxå lockats av tanken med ett Ungdomens Hus; ett hus där många aktiviteter för ungdomar kan samlas, ett hus som utvecklas av unga och på deras villkor.
Men sen slår tanken mig; löser ett hus de problem som finns bland dagens ungdomar?
Jag tror inte det. Tanken är fin - men jag tycker att man måste ta ett större grepp om denna fråga.

Bollnäs Kommun är inte bara Bollnäs centrum utan även Undersvik, Rengsjö, Vallsta, Kilafors, Segersta, Freluga mm. En koncentrering med ett ungdomens hus i centrala Bollnäs löser inte samhällena och byarna utanför stans problem att aktivera ungdomar. Här måste alla hjälpa till. Därför är det allaktivitetsprogram som håller på att tas fram i Bollnäs kommun bra. Där ser vi till hela kommunen och där alla kan hjälpa till att bidra till en aktiv fritid - oavsätt om det handlar om akvarellmålning, fotboll eller foto.

/KA