2006/01/22

Konstig satsning

I dagens DN kan man läsa att regeringen kommer att föreslå sänkt skatt inkomstskatt med 700 till 1 000 kr/år för de som bor och bosätter sig på glesbygden. Konstig satsning om Ni frågar mig.

"Hela Sverige ska leva", det är en devis som jag lever efter. Det ska inte spela ngn roll vart man väljer att bosätta sig utan och folkmängden ska inte vara det som styr. Men jag tror inte att en lägre skatt eller avskrivning av studieskulder lockar folk till glesbygd. Visst det må göra det, men inte av rätt anledningar.
Jag tror att prio ett för att flytta till ett ställe är möjlghet till jobb och försörning. Kommunalrådet i Övertorneå anser oxå detta. Han tror inte att det lockar folk att fytta dig, ev så kan de behålla ngn att bo kvar, men jobb för högskoleutbildade kan locka.

Yvonne Rwoada har en klips kommentar i DN:
- Vi tycker att hela Sverige ska leva och på vissa håll har man högre uppvärmningskostnader.

Så om jag bor i Segesta i en villa med t ex fliseldning så har jag dyrare uppvärningskostnader än en med villa i Gävle?
Fast vad gör det för tydligen så räknas inte Segersta till glesbygd, utan det är enbart Ljusdal som räknas som glesbygd i Gävleborgs län.
Nog tycker jag Segesta hör till glesbygd. En by med framtidshopp och många idéer.

/KA

1 Comments:

Blogger Magnus Andersson said...

jag tror att Yvonne syftar på dem som har möjlighet att ansluta sig till fjärrvärme. En diskussion man kan föra rättfärdigt tycker jag. Men det handlar ju om att göra det billigare att värma upp sitt hus miljövänligt i hela Sverige, oavsett vilket. Inte någon jävla inkomstskatteförändring.

Jag har också bloggat om det här idag, om hur galet hela skatteutjämningssystemet är tillsammans med detta... hur fel det slår. Läs
här

9:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home