2007/03/15

Nu har det börjat

Ikväll har jag och Jesper packat sex stycken banankartonger hemma hos mig. Tog en timme o få ner talltrikar, glas o tömma min stoooora bokhylla. Men det har bara börjat. More to come.

En annan sak som börjat är att det igår kom diriktiv till en utredning som Jan Björklund tillsatt för att utreda vilka betyg som ska ges i grundskolan. Alltså att ändra från dagens U, G, VG och MVG. Förslaget till utredning är att göra det likt ECTS-betygen.
Det tyckte jag var bra. För ECTS-betygen kommer ju att införas på högskolan vilket då kommer att vara ett inarbetat betygssystem - samt ett lika system hela vägen.
Måga har välkomnat de nya betygen. Det gör även jag. Det behövs fler steg vilket för dagens betyg begränsar många och det är väldigt vanligt med ett G+ eller VG+ fast det där "+" syns inte i betyget.
Betyg kommer även att ges tidigare - från årskurs sex. Det är oxå bra. För många kommer betygen som en chock i årskurs åtta. Nu kan alla få en fingervisning tidigare.
Visst, betyg löser inte allt. Det behövs lärarresurser, att eleven är i centrum och individuella utvecklingsplaner och goda utvecklingssamtal. Allt detta för att fokus ska komma på elevens lärande och utveckling.

/Karin

1 Comments:

Blogger Grynet said...

du är utmanad läs min blogg!

6:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home