2007/02/17

Yes!! Stödet ökar

I dagens DN står det att det kan bli ett brett stöd i riksdagen för avskaffandet av kårobligatoriet. Det känns otroligt skönt tycker jag.

Idag tvingas Du som studerar vid ett universitet eller högskola att vara medlem i den studentkår som finns vid lärosätet. Du kan inte välja att gå ur om studentkåren driver helt fel saker eller gör konstiga uttalanden.

Även om jag har varit vice ordförande för en studentkåre och varit väldigt engagerad i en studentkår så tycker jag det känns rätt. Man tar lixom alla medlemmar för givet...inte minst de pengar som kommer in till verksamheten via kåravgifterna. Väljer kåren att ha en avgift på 500 kr per termin så måste studenten betala.

Nu måste studentkårerna tänka om. Man måste smalna av sin verskamhet och bli vassare. De måste skapa ett mervärde till att vara medlem i studentkåren. Man måste jobba med marknadsföring på ett helt annat sätt. Detta tror jag på ett vis kan vara bra för kårerna. Att de får bli den fackförening som de är.

Så vid utskottets sammanträde i torsdags så ser det ut att förslaget kan få stöd av även S och V. Mp har sedan tidigare stött regeringen i denna fråga.

Jag räknar ner...

/Karin