2006/06/12

Sommar och Sol

Äntligen!!
Nu känner jag att sommaren är här. Ska snart ut och lägga mig i solen en sväng innan jag ska ta tag i lite plugg som ligger och väntar.

Ungt val
I ungt val blev Sverigedemokraterna tredje största parti. Självklart blir jag besviken och rädd när jag tänker på detta. Vi som är engagerade har ett stort ansvar att på ett pedagogiskt sätt förklara för ungdomar - men blir vi inte insläppta på skolorna så kan vi inte heller visa upp oss. Jag tycker att SD är skärmmande; välpolerade på ytan men under ytan så bubblar det saker som jag inte vill ska hända i mitt Sverige.
Idag stannar inte våra möjligheter vid Sveriges gränser; vi har alla möjligheten att pröva våra vingar i ngn annan del av världen. Den allt mer globaliserade världen erbjuder oss detta samtidigt som vi måste rusta oss för att kunna konkurrera på lika villkor. Vi behöver utbildning av hög och erkänd kvalitet från grundskola ända upp till forskarutbildning.
Jag vill inte leva i ett Sverige utan andra influncer. Jag vill ha ett mångkulturellt samhälle där vi drar nytta av varandras kunskaper - för det är tillsammans som vi alla kan lyfta Sverige framåt och gör oss konkurrenskraftiga globalt. Idag tar sjukvården in läkare från Polen för det behövs medan Mohammed och Hasan kör taxi i Stockholm medan de i sitt hemland var erkända kirurger. Nima, som städar, hon är egentligen tandläkare. Varför får inte dessa vara med att bidra till vår konkurrenskraft? Vi behöver en väl fungerande integration där vi tillsammans motverkar diskriminering och det vi har en fungerande validering av utländska examina.
De nya svenskarna tar inte ditt jobb. Rusta Dig istället och se möjligheterna som ligger vid dina fötter. Skyll inte ditt eget misstag på någon annan.
Jag blir arg och rädd när jag ser utvecklingen. Du och jag måste stå upp för det mångkulturella samhället varje dag. Att SD, som är emot ett mångkulturellt samhälle, har fått så stort stöd bland unga, ser jag som ett misslyckande.
Jesper har skrivit väldigt bra om ungt valresultatet och SD här.

Ut och njut i solen med Er nu!

/KA

3 Comments:

Blogger Erik Almqvist said...

Idag tar sjukvården in läkare från Polen för det behövs medan Mohammed och Hasan kör taxi i Stockholm medan de i sitt hemland var erkända kirurger. Nima, som städar, hon är egentligen tandläkare. Varför får inte dessa vara med att bidra till vår konkurrenskraft?

Vilken klyscha. Har du någon statistik som faktiskt backar upp påståendet att invandrade läkare från ett utomeuropeiskt land skulle vara diskriminerade i sitt yrke?

1:17 em  
Blogger Jonas Rask Samuelsson said...

Det man skulle kunna fudnera på är ifall de som akademiker de är fått chansen att göra annat än att köra taxi?

- J

2:51 em  
Anonymous Anonym said...

Skoj att se hur dom etablerade skakar! Här ska du få en länk som gör dej ännu mer livrädd.Livrädd för att folket tröttnat på grov brottslighet och daltande med invandrare.Tröttnat på alla miljarder som går till den så berikande mångkulturen.Berikande med vad och för vem??

http://snappoll.com/poll/96035.php

3:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home