2006/06/02

Sluta detaljstyra

I veckan lanserade Vänsterpartiet 14 punkter för en mer likvärdig skola. De menar att en av skolans uppgifter är att vara likvärdig och kompensera för omständigheter som kan påverka utbildningen. En skola som de besökt i Treleborg jobbar läxfritt och nu vill Vänsterpartiet att det ska gälla alla skolor.

Genom en läxfri skolan menar (v) att man inte behöver oroa sig för "att eleverna ska misslyckas för att de inte har ro hemma, och mina bedömningar på eleverna är på deras kunskaper och inte på hur bra hemförhållanden de har", menar Rossana Dinamarca som är sammankallande i vänsterpartiets framtidsgrupp för utbildningspolitik.

Jag håller med Annie. (v) idé om en läxfri skola, och många av andra förslag som de presenterar, handlar om att uppifrån detaljstyra hur lärare och elever ska arbeta inne i klassrummen. Det motsättar jag mig. Vi politiker ska sätta upp mål för skolan men HUR dessa ska nås - det ska bestämmas på varje enskild skola. Gärna skolans representanter tillsammans med föräldrarna och eleven. Kommer de fram till att; ja, mitt barn behöver inte läxor..eller att de kommer fram till att för att nå målen kanske du måste lägga ner lite mer tid, då ska det vara ett beslut som fattas tillsammans.

Alla elever har olika förutsättningar. Olika förutsättningar löser vi inte genom att vi politiker ska berätta för Lisa eller Pelle hur de ska jobba i skolan. Det har jag inte kompetens för att göra. Därför lämnar jag över det til professionen.

/KA