2006/03/10

Hjälper kvinnor kvinnor?

Ja, det är en fråga jag ställer mig.
Det är många som säger det; "för att kvinnor ska kunna ta för sig och komma fram så måste kvinnor hjälpa varandra".
Men när det väl kommer till kritan - då faller det. Varför?

Individualismen kanske inte är så stark här i Europa om man jämför med t ex USA för i hur många amerikanska filmer är det inte bara EN person som räddar hela världen - en del av den anglosaxiska kulturen där individualismen är stark och där kollektivet får backa.
Men när det kommer till kvinnor som kanske borde hjälpa varandra - då faller individualismen på. Man är rädd om sina egna positioner och vågar inte släppa fram andra för då kan man själv blir omsprungen av en kvinna - så då är det bäst att plocka bort dem och osynliggör.

För att uppnå jämställdhet så måste alla hjälpa alla - män hjälpa män, män hjälpa kvinnor, kvinnor hjälpa män och kvinnor hjälpa kvinnor. Jag har dock en litet passus - kompetens måste oxå avgöra i slutändan - men regeln att hjälpa varandra är bra.

En annan fråga som jag oxå ställer mig - när det är många män i en församling/grupp/styrelse då frågar man sig, varför är det inte fler kvinnor? Men när det är många kvinnor i en församling/grupp/styrelse så frågar man inte vart männen är. Är inte det konstigt?

/KA

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Karin!

Jag håller inte med dig om detta med mans- respektive kvinnodominerade grupper. Jag möter väldigt ofta frågan kring var männen är när det är många kvinnor men inte lika ofta den omvända frågan...sen upplever jag att förklaringarna till varför grupper är dominerade av ett kön är olika beroende på vilket kön det är - när det är många män då sägs det ofta att det var dessa som var mest kompetenta eller att det bara råkade bli så medans när det handlar om kvinnodominerade grupper (vilket ofta är grupper som hanterar jämställdhetsfrågor i min värld) så är det svårt att engagera män... Något som irriterar mig grymt mycket är den otroliga tacksamhet som visas gentemot en man som dyker upp i kvinnodominerade sammanhang - som om hans närvaro är viktigare än alla kvinnors närvaro tillsammans.

Jag tycker att kvinnor ofta stöttar varandra men vi är också en majoritet av befolkningen vilket gör att vi inte alltid vill stötta alla kvinnor - vi är olika. Problemet är tror jag att vi inte är så vana vid att kvinnor konkurrerar med varandra och när det sker ser vi det tydligare än när männen kör "herre på täppan" - bara det uttrycket visar ju vilka som naturligt konkurrerar. Oj va mycket jag tyckte...hoppas vi ses snart och kan diskutera vidare - det är oerhört intressanta frågeställningar!

6:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home