2005/10/11

JO-anmäld!

Jag har blivit JO-anmäld!
Anledningen är ett beslut som jag var med och fattade i barn- och utbildningsämndens arbetsutskott kring avstängning av tre elever på gymnasieskolan i Bollnäs. Det är två av elvernas föräldrar som står bakom anmälningen.
Jag har tidigare skrivt om detta ärende här på bloggen; Det är oacceptabelt samt Vems Ansvar.
Mer om JO-anmälningn kan Du läsa i Ljusnan här.

Jag tycker föräldrarna gör rätt. Tycker de att deras barn och blivit felbehandlade och om de tycker arbetsutskottet fattat fel beslut så de givitvis agera.

Tingsrätten har i sin dom sagt att det var ofredande som de två eleverna gjorde sig skylidga till och fick böter. Dock ansåg rätten att det inte handlade om sexuellt ofredande då rätten menar att "Straffansvar för sexuellt ofredande gäller endast om handlingarna syftar till att tillfredsställa gärningsmannens sexualdrift. I det här fallet får det anses uppenbart att avsikten med bilden varit att skämta. Ansvar för sexuellt ofredande kan således inte komma ifråga.".
Jag vet inte om jag håller med. Ser man till mitt tidigare inlägg så säger JÄMO att det ligger i hur offret uppfattar det hela.
Tingsrättens agerande visar på hur lite skydd offret har mot detta och vilken makt som ligger hos den som ofredar. Jag tycker att varje sexuell handling som inte bygger på samtycke skall vara straffbar samt att den som genom att i smyg filma eller fotografera någon kränker dennes sexuella integritet skall kunna dömas för sexuellt ofredande. Detta är även något som Centerpartiet tycker och driver.

Mer om själva ärendet kan du oxå läsa i Ljusnan
Åtal väckt mot två av eleverna
Självklart ångrar vi det vi har gjort
De två 18-åringar som dömts för ofredande hoppar av Torsbergsgymnasiet
Torsbergselever slipper böter men får betala skadestånd
Avstängningarna hävs för Torsbergselever
Torsbergselev friades
Avstängda elever inför rätta
Avstängning mot Torsbergselever kvarstår
Bakläxa för avstängningen
Debatt/Alla måste reagera mot sexfixeringen!!
söker Du på "torsberg" på Ljusnans hemsida hittar du mer...detta är bara ett axplock.

Det kommer säkert att skrivas mer om detta ärende.

/KA