2005/07/27

Nga kommentarer

Nu har det dragit igång rejält på jobbet. Så det blir inte så mkt bloggande och efter en dag framför datorn så känner man sig inte så peppad att sätta sig framför datorn. Här är nga kommentarer som jag har påbörjat tidigare och aldrig hunnit publicera.

Äntligen rätt...
I november 2004 så testade nga killar att komma in på krogar i Göteborg, Malmö och Stockholm. De hade rätt ålder, propert klädda, ej överförfriskade. Och så hade de en annan etnisk bakgrund. De, tillsammans med distrimineringsombudsmannen, anmälde krogarna för etnisk diskriminering. Krogdiskriminerade får skadestånd En krog i Göteborg har förlikats med de studenter som anmält krogen för etnisk diskriminering. Var och en av de sex studenterna får 50.000 kr i skadestånd.
Samma sak har hänt min kusins man. Han, pga att han då var asylsökande, nekades inträde på en krog. Alltså, jag blir så arg när jag hör sånt här. Att krogägare, campingägare, resebolag bara kan göra så här. Det handlar om fördomar och att inte misstänkliggöra personer som inte ser ut som de själva.

Spermabrist...
Det fick man höra på tv-nyheterna igår när man vakande. Funderade en sekund vad det kunde vara då rubriken kan låta lite roligt. Rubriken syftade till det nya från 1 juli att lesbiska par ska få assisterad befruktning. Jag har i ett tidigare inlägg kritiserat vissa partiers syn på honosexuella. Dock så menar jag att detta inslag oxå gör det. Jag vidhåller min åsikt att detta likställer och accepterar alla familjekonstallationer samt att alla barn får lika rätt i trygghetssystemen. Jag tycker inte att den som donarar sperma ska få välja vem som ska få använda det donerade eller att det bara gäller de som donerat efter den 1 juli. Mer om detta kan du läsa på RFSLs hemsida.

Etanolbilar...
Nu har jag inte artikeln framför mig, men Vägverket vill att det inför fler etanolbilar och hybridbilar. Vissa länder har krav på att bilarna ska drivas på miljövänliga bränslen framöver. Det tycker jag är bra. Det verkar ju som att människor redan förstått det här att man kan tanka lite 95 o lite etanol så blir det billigare. Samtidigt så kommer det ut varningar om att priset på etanol kommer att stiga. Alltså vart ligger logiken? Mp ville tidigare ha högre skatt på etanol. Vart ligger logiken?
Problemet med klimatförändringarna bara växer. Att då införa biligare etanol och fler etanolbilar och definitivt fler mackar som har etanol så bidrar det en hel del till klimatförändringarna.

/KA