2005/05/08

Nej till kvotering!

Läste precis på på SVT-Text-tv att Jämställdhetsminister Jens Orback kommer att lägga ett förslag om kvotering av kvinnor till börsbolagsstyrelserna. Han ska tillsätta en utredning för att få till stånd en lagsstiftning på området.

Ja visst, det finns strukturella problem där män väljer gärna män osv. Det finns oerhört kompetenta kvinnor som ställs utanför dörrarna till styrelserummet. Men att lagstifta om att få komma till beslutsbordet löser inte detta. Jag tror inte att kollektiva lösningar skapar ett jämställt samhälle. Definitivt skapar inte lagar om fler kvinnor i bolagsstyrelser ett mer jämställt samhälle.

Jag vill inte sitta i en styrelse bara för att jag är kvinna. Jag vill sitta där för att jag har något att tillföra och att jag kan göra ett bra jobb. Sitter jag på kvoten "kvinna" i en styrelse så innebär ju det inte att jag kommer att få igenom fler saker eller bli lyssnad på.

/KA

2 Comments:

Blogger Magnus Andersson said...

Nä, precis! Jag tror nog vi skrivit precis samma sak...

11:30 fm  
Blogger Karin Andersson said...

Ja jag såg det..måste ha gjort de samtidigt :)
Ju fler som tycker samma sak..desto bättre.

12:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home