2005/05/11

Bra kvalitet och bättre förhållanden!

När jag slog på Nyhetsmorgon på TV4 igår morse (tisdag) hamande jag mitt i en debatt mellan en student, Kristoffer Burstedt vice ordf SFS samt Leif Pagrotsky. Debatten var, så som jag förstod, ett led i TV4 nyheternas gransking om akademikerarbetslösheten. Bra att den debatteras, vilket jag skrivit tidigare.

SFS fick mot slutet av debatten tillfälle att uttala sig om vad som var viktigt att arbeta med i denna fråga. SFS svar kan sammanfattas med "En god kvalitet på utbildningarna och en resurssystem inom högskolorna som uppmuntrar till kvalitet och som inte vill ha igenom studenter så fort som möjligt för att få pengar".
Pagrotsky svarar (fritt citerat): "När jag är ute och träffar studenter så säger de att det viktiga för dem är goda sociala förhållanden så som studiemedel. Man måste välja det ena eller det andra, och den prioriteringen har SFS inte lyckats göra"

Jag förstår inte vilka studenter Pagrotsky har träffat. Visst studenter vill och är i behov av bättre studiesociala förhållanden så där är vi eniga .Men jag har inte träffat studenter som vill gå utbildningar som har dålig kvalitet.

Står kvalitet i utbildningen och sociala förhållanden mot varandra? Det tycker inte jag. Det måste ju gå hand i hand. Det ena utesluter inte det andra och det går definitivt inte att prioritera mellan dem.

Så SFS, prioritera inte. Ju fler vi är som driver dessa frågor - detso bättre!

/KA