2007/05/14

Centerstudenters Förbundsstämma

Centerstudenter hade sin förbundsstämma i Stockholm 5 maj. Vi hade en väldigt spännande stämma med två propositioner som gick igenom. Dessa handlade om:

- Flexibel högre utbildning med fokus på kunskap
Här tar vi ställning till en mer flexibel högre utbildning där lärosätena mer ska se till studenten och vad studenten har med sig. Vi jämför med timplanelös utbilding på grundskolan där fokus blir på kunskaper och inte tiden. Metoder för erkännande av kunskap, t ex validering eller OCN-metoden, ska användas för att se vilka förkunskaper studenten har med sig vilket gör att studietiden kan kortas och fokus lägga på de nya kunskaper som ska studeras. Vi vill att det ska satsas på kompetensutveckling av lärare så att de hittar metoder för att möta studenterna på detta sätt. Samt att vi kopplar ihop detta med ett treterminssystem inom den högre utbildningen.

- Entreprenörskap i utbildningen
Utbildningen måste få större inslag av entreprenöskap. Få studenter kan tänka sig att starta företag och litar blint på att bli anställda av ett företag. Kan man väcka studenternas intresse med att starta eget företag så tror centerstudenter att det är bra. Det behövs ett gott stöd för studenter att prova sina företagsidéer och få stöd via t ex Drivhus osv.

Vidare så valde stämman en ny styrelse där Kristina Isaksson samt Tim Svanberg valdes till ordförande. Jag och Peter Ranki ställde nämligen inte upp för omval.

Så jag har lämnat rikspolitiken, som förtroendevald i alla fall. 2003 kom jag in i Centerpartiets Högskoleförbunds styrelse som Vice Förbundsordförande då Ilan Sadé, Lund, valdes till ordförande.

Det har varit en rolig tid i förbundsstyrelsen. Det har hänt mkt. Vi har haft fokus på högre utbildning, idépolitik där vi skrev en ny grundlag för Sverige och gick vidare i federalism-debatten. Vi har tagit kampen mot akademikerarbetslösheten och tydligt agerat kring kvotering i den högre utbildningen där vi gjort avtryck. Jag har haft nöjet att under 2006 varit Centerstudenters representant i Centerpartiets Partistyrelse, under ett valår. Vi har genomfört organisationsförändringar för att modernisera Centerstudenter. Vi har träffat SFS, Saco Studentråd mfl och agerat med dessa. De borgerliga studentförbunden har samarbetat och påtalat vikten av en Allians mellan de borgerliga moderpartierna. Jag har under min tid i Verkställande utskottet fått varit med att rekrytera två förbundssekreterare.

Något som sällan nämnts är att Gävleborg mellan 2003-2007 har varit representerade i SAMTLIGA partistyrelser för Centerpartiet; Björn Mårtensson i Centerpartiets Partistyrelse, Maud Kvarnäng i Centerkvinnornas Förbundstyrelse, Magnus Andersson i CUFs Förbundsstyrelse och jag i Centerstudenters Förbundsstyrelse.
Att en kommer från Ovanåker och tre från Bollnäs Kommun...det är ju oxå bra och visar vilken styrka det finns i Södra Hälsingland.

Oj..ja d blev lite. Men det har varit otroligt roligt. Jag har fått väldigt många kontakter på nationell nivå som är ovärderliga.

Jag vill önska den nya styrelsen lycka till i det fortsatta arbetet. Vi "gamla rävar" (som avdankade FS-ledamöter heter) är ju inte mer än ett telefonsamtal bort.

/Karin, avgående Vice Förbundsordförande för Centerstudenter.

1 Comments:

Blogger Grynet said...

Tackar! Jo Finland var klart bra, men Serbien var värdiga vinnare. Jag hade förväntat mig att Sverige och Finland skulle hamna lite högre upp. Nu får alla nordiska länder kvala nästa år. OM de ens kommer med, snart är väl Eurovision ett minne blott med ett nytt namn i stil med Öststatsfestivalen ;).
Hur var det på stämman? Jag hade verkligen velat komma med. När jag för engång skull kan så ska det ändå "skita" sig.

Ja visst är katter söta, Bosse som är den minsta nu, är lika vild som sju katter. Majbritt är så less på han nu, så hon morrar mest åt honom. Det skulle jag också göra om jag hade en liten sit som jagade ens svans varje vaken minut =)

Kram

9:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home