2006/10/31

Sista Kommunfullmäktige

Igår var det sista fullmäktigemötet för mandatperioden. Några är det som slutar, några blir kvar och får nya uppdrag. Jag kommer även under nästa mandatperiod representera Centerpartiet i Kommunfullmäktige. Första mötet är redan den 6 november.

Igår hade vi även en presentation från min nämnd, Barn- och utbildningsnämnden och för den verksamhet som gäller för de över 16 år. Spännande att höra om måluppfyllelsen. Magnus va upp i talarstolen och konstaterade att det var bra att ett mål inte var uppfyllt – att andelen med högre utbildning i kommunen skulle vara 50 %. Idag var det ca 34 %. Precis som Magnus sa så hade vi uppfyllt målet skulle vi nog ha en av landets högsta akademikerarbetslöshet då arbetskraft som efterfrågas i Bollnäs Kommun inte är akademiker.

Vi hade precis denna diskussion på nämnden – där vuxenutbildningschefen ville ändra på detta mål. Jag stödde förslaget just utifrån de premisserna kring efterfrågan inom kommunen och då klingar 50 %-målet illa. Lika som jag tycker att det mål som den socialdemokratiska regeringen hade att 50 % av19-24 åringar ska gå vidare till högre utbildning är fel. Vi ska utbilda efter behov och så att människor kan få jobb efter avslutad utbildning.

I alla fall fick vi, för första gången, en diskussion på nämnden kring högre utbildning. Jag fick med mig en socialdemokrat men tyvärr så var det inga fler. Men kommer jobba mer för detta. En utbildning kopplad till det behov som finns i Bollnäs så att fler kan få jobb efter avslutad utbildning.

/Karin