2006/07/03

Under solen inget nytt

Jag och Jesper hade bunkrat upp med pizza och godis igår kväll för att kolla på Göran Perssons tal från Almedalen, okej, vi hade inte bara bunkrat upp för GPs tal.
Men talet var som man kunde förvänta sig att det skulle vara; retoriskt laddad, försök till att vara känslosam och rolig. Jag, som tycker om att samla på citat, lyckades hitta nga citat som jag vill dela med mig (fritt citerat):

" ....och jag som är 57-58 år..."
"...och vi andra som kommer efter som är riktigt lika begåvade...."

Annars var det inte så mkt nytt. Jag hade väntat mig att GP skulle sprida mer pengar kring sig. Iof lovade han nga saker vilka kostar pengar, vilka kostar 300 miljoner styck (källa: DN):
1. Förtidspensionärernas bostadstillägg ska förbättras, först med ca 300 kronor per månad, för att på sikt bli lika höga som ålderspensionärernas.
2. Anställda över 58 år i hemtjänsten ska få bli mentorer för yngre.

Vidare, enligt DN, som nämnde inte GP sina stödpartier i talet. Han nämnde inte heller ordet "företagare" och/eller "entreprenör".

Vidare meddelande GP att han vill bygga ut arbetslöshetförsäkringen. Göran, det är fel väg att gå. Visst, man ska ha en trygghet som arbetslös för det är inte meningen att man ska gå från hus och hem. Men det man vill är att kunna försörja sig själv och slippa leva på andra. Det som är fokus nu är att människor ska få jobb. Vi behöver jobb Göran. Vi behöver företag som vågar anställa igen. Satsa pengarna på det istället. För vi behöver få fart på Sverige.

Så...på väg mot Helsingfors.

/KA

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Go´morron Karin! Va roligt det är att följa din blogg. Kollade in Jespers blogg också en sväng och han hade ju dokumenterat midsommarfesten med en massa bilder, kul!

Ska börja blogga jag med har jag tänkt, så håll utkik =)!

Kram på dig tjejen!
/Ida som längtar efter semester

8:28 fm  
Anonymous Anonym said...

Sagt och gjort! Nu har jag börjat blogga så smått. Testing testing, du hittar mig på http://idasdagbok.blogspot.com/

/Ida

1:52 em  
Anonymous Anonym said...

Knullade ni sen?

4:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home