2006/03/02

F! liberalt?

Igår kom nyheten (?) att Maria Carlshamre, EU-parlamentariker för Folkpartiet, lämnar Folkpartiet till förmån för Feministiskt initiativ. Hon är andra namn på deras riksdagslista.

Jag såg en intervju med Maria på SVTs morgonprogram. De frågade hur hon ställde sig till vissa frågor då F! och Marias åsikter kanske inte är så lika; t ex så driver ju F! sex timmar arbetsdag medan Maria är emot det. Då svarar hon (fritt citerat):
"Ja, jag är emot det och kommer inte att driva den frågan. Jag ser det som min
uppgift att driva liberala frågor i F!"

Alltså är en röst på F! en bortkastad röst - för vi kan inte vara säkra på om de har en gemensam partilinje eller om de alla kommer vara politiska vildar. Marias representation i F! är ett sätt att locka de borgerliga väljarna till F!, fast med en övervikt av vänstersympatisörer så kommer det liberala snabbt att målas över. Frågan är om F! kan lova väljarna ngt - för jag vet då inte alls vad de kommer att driva om de blir representerade i riksdagen.

/KA

/KA