2005/12/18

Nga tankar

Nu var d ett tag sen jag bloggade. Fast det händer ju saker o ting i omvärlden ändå:

- Jag har kommit hem från en kryssning till Helsingfors. Marimekko, jag säger bara det. Det är så fint! Så där blev det lite shoppat...och även i tax-freen på båten. Tack för en rolig resa Therése.

- Det kommer många olika mätningar kring väljarstöd för de politiska partierna. I den ena är det jämt mellan blocken och i dagens SCB så leder alliansen stort. Både Magnus och Mia har bloggat om detta. Ang mätningar så vet jag då inte vad jag ska tro. Det känns som att alliansen har fler idéer och fler lösningar på hur vårt kära land ska styras och åt vilket håll vi ska. Dagens majoritet känns mest trött och har kommit in i ngt slags förvaltar-läge.

- Katastrofkommission. Vi närmar oss annandagen med stormsteg och årsdagen för tsunamin. Såg en dokumentär på 4an kring detta. De hade flöjt en familj som mist ett barn i flodvågen. Det var så sorgligt och gripande att jag fick tråar i ögonen.
Hur många hade kunnat räddas om Sverige agerat snabbare? Det är ngt som katastrofkommissionen ställer sig. Men de svarar inte på det då det inte finns vetenskapligt stöd för detta.
Ngn måste ta ansvar. Centerpartiet har agerat helt rätt i denna fråga. Ngn måste ta ansvar och ställas till svar. Freivalds är ytters ansvarig för UDs agerande - och på UD fungerade det inte så bra.
Nu blev det ju tyvärr ingen misstroendeomrösning då V eller Mp inte ville ta ställning. Tråkigt att de inte vågade - men de får väl en till chans efter KUs granskning kanske?

- Spricker det? Ja vem vet. Det är nog bara ett parti som kan svara på den frågan i Bollnäs Kommun. Ett parti har fällt majoriteten och gick med oppositionen så att deras förslag vann. Bara för att de inte ville kompromissa och fast det var majoritet inom majoriteten. Undrar om inte det är första gången en majoritet har blivig nedröstad (ok..landstinget då).

- Sen har jag införskaffat mig en egen julklapp; en 3G telefon. Samt att jag fick VG på min Services Marketing kurs! *så glad*

SNÖ!! Vi har SNÖ i Gävle. Det är helt underbart. Hoppas det ligger kvar nu till jul!

En trevlig 4e advent önskar jag Dig!

/KA