2005/11/17

Förstår inte!

Sitter just nu med en inlämningsuppgift..men jag måste bara kommentera en sak.

Svea Hovrätt sänkte igår skadeståndet till den 14-åring som våldtogs av en 25-årig man. Detta med en motiveringen att det inte i alla fall går att jämställa kränkningen för ett våldtaget barn med kränkningen för en våldtagen vuxen.
"I skadeståndshänseende är det dock inte möjligt att, i alla förekommande fall,
helt jämställa den kränkning som en våldtäkt mot en person under femton år
innebär med den kränkning som en våldtäkt kan innebära annars."
– citat ur hovrättens dom

Jag förstår bara inte. Bara för att man är yngre så är kränkningen annorlunda? Vad har ålder med en kränkning att göra? Ingen alls om Du frågar mig - kränkningen är lika.

Jag förstår bara inte vart vi är på väg. Du får 2 års fängelse för skaffefiffel och 1.5 års fängelse för att en rattfull har kört ihjäl ngn. Jag känner mig inte alls hotat av skaffefifflaren medan jag känner stor oro för att bli påkörd av en rattfull person.
Vart finns logiken?

/KA

1 Comments:

Blogger Alexander said...

Om du nu citerar ur en dom varför tar du inte med den meningen som kommer efter? Jag hjälper dig:
Detta beror på att hänsyn måste tas till att en våldtäkt mot ett barn under femton år, till skillnad från en våldtäkt i andra fall, inte förutsätter att gärningsmannen med våld eller hot eller genom ett utnyttjande av offrets hjälplösa tillstånd har tilltvingat sig ett samlag eller en därmed jämförlig sexuell handling. Ooops... Kanske var du ute och cyklade... Härligt med politiker som tror på skvallerpressen!

3:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home