2005/04/28

(s) för skolor på entreprenad?

Ja, i alla fall om man får tro ett debattinlägg i Hälsingetidningar AB (Hälsingekuriren, Ljusdalsposten, Hälsinglands tidning). Där skriver Sven-Erik Joelsson (s), ordförande i utbildningsnämnden i Hudisvall, bland annat:
"...låt fler alternativ få komma till stånd och öppna upp för utbildning på entreprenad, detta tjänar såväl kommunen som utbildningsanordnarna på..."

"....fler utbildningsanordnare skulle kunna berika varandra utan att den kommunala egenregin skulle dräneras"

Jag blev lite chockad när jag läste detta. I Barn- och utbildningsnämnden i Bollnäs där jag sitter så är det tvärt om. Under S-majoritet har kommunen sagt nej till Friskolor och ännu mindre försöka lagt ut ngt på entreprenad vilket iof gäller hela den kommunala verksamheten under S-majortiet.

När vi, borgerliga, tog över så det första vi gjorde var att be förvaltningen utreda möjligheten för ett införande av barnomsorgspeng. Allt för att underlätta för fristående aktörer utöver kommunen att kunna starta fristående barnomsorg. Detta är nu beslutat och infört!
Just nu ligger uppdraget om skolpeng hos förvaltningen. Väntar med spänning på vad det kan ge.
S däremot de har reserverat sig emot allt som har med valfrihet att göra. Därför blir jag så fundersam över Joelssons inlägg.

Nagelfar man Sven-Erik Joelssons debattinlägg så yppar han sin rädlsa för konkurrens med den kommunala verksamheten, att konkurrens kostar för kommunen och önskar att de skolorna skulle samarbeta mer med kommunen. Vidare menar han att det är kommunen som ska vara tillståndsgivare för fristående skolor. Kommunens åsikter är inte tillräckligt starka säger han när Skolverket väl fattar beslutet.

Så min tro om (s)vängning i denna fråga gick kanske lite för fort fram.

Jag tror på verklig mångfald inom skolan. En mångfald där föräldrarna själva kan välja i vilken barnomsorg/skola deras barn ska gå i; kommunal, enkild, kooperativ osv. Det innebär att en kommun inte ska/kan driva allt. Lägg ut mer på entreprenad, och tvärtemot Joelsson så menar jag entreprenad där kommuen inte är inblandad.

/KA