2007/06/05

Laddar batterierna...

...så att jag kan lyssna klart å Steig Larssons Luftslottet som sprängdes. Jag har tidigare bloggat om dessa böcker och snart har jag avklarat trilogin. Undrar vad nästa bok blir som jag ska tag min an. Camilla Läckbergs böcker blir det nog. Jag o Jesper går runt med en varsin MP3 och hörlurar för att lyssna på våra spännande böcker. Ser nog lite komiskt ut - men de är ju bra så vad göra?

Igår påbörjade jag flytten av distriktsexpeditionen från Ljusdal till Gävle. Jesper har ställt upp och hjälpa till. Jag är så tacksam. Hade han inte ställt upp vet jag inte om flytten hade kunnat påbörjas denna vecka. Nu är kontoret tömt, halva arikivet tömt så det får bli en sväng till med släpvagn för att ta det sista; bokhyllar, resterna i arkivet osv. Känns så otroligt skönt att få bygga upp distriktsexpeditionen i Gävle. Att åka 4 h tåg varje dag till Ljusdal va lite jobbigare än vad jag trodde.

Så till hösten har jag en ny uppbygd distriktsexpedition för Centerrörelsen i Gävleborg på Vävaren i Strömsbro. Förhoppningsvis får jag även sällskap under september av en CUF-ombudsman. Flytten till Gävle gör att jag får gå igenom allt så jag vet vad som finns och även sortera upp lite. Jag o Jesper har slängt bokföring som har passerat 10 årsgränsen idag - det blev 2 sopsäckar. Plus rensat bort onödigt material, årsredovisningar från AMS och allt vad det nu var. Min uppfattning är att om materialet finns arkiverat på andra ställen - varför ska jag då ha det?

Imorgon är det nationaldagen. Även om det är en röd dag blir det lite jobb. Björn Mårtensson, Kommunalråd i Ovanåker och ledande centerpartist i länet fyller 50 år. Så jag ska åka dit och uppvakta från distriktet.

Sedan kl 17 ska jag o Jesper på Konserthuset i Gävle på Nationaldagskonsert med symfoniorkestern, Forsbacka kammarkör och Symfonikören där de bjuder på sommarsånger. Vi var dit förra nationaldagen oxå på date. Så det känns lite som tradition, fast nu har vi varit tillsammans i snart ett år.

Några ord på vägen nu när vi firar vår Nationaldag imorgon:

"Vi har all anledning att påminna oss om att alla behövs i samhällets gemenskap och i utvecklingen av vårt land. Låt oss gemensamt slå tillbaka mot krafter som vill härska genom oriktiga fakta, enkelspårigt resonemang och söndring, som vill dela upp medborgarna i goda och onda utifrån hår- och hudfärg, och utifrån språk och kultur.

På Sveriges nationaldag, ska vi också fråga oss; Vilket land vi vill överlämna till våra barn. Är det ett homogent samhälle där alla ser lika ut, äter, talar och tycker lika? Är det ett sådant land vi vill överlämna till våra barn och barnbarn?

Vi får aldrig slå oss till ro och ta demokratin för given. Gemensamt har vi ett mycket stort ansvar för att demokratin hålls levande.

Tillsammans måste vi skapa bilden av Sverige som ett öppet samhälle, öppet både mot medborgarna och mot omvärlden. Vårt land ska vara öppet och välkomnande! Det är vårt gemensamma uppdrag och ansvar."


Så, nu hoppas jag batterierna har blivit laddade.

/Karin