2006/10/21

Nga reflektioner

Igår hörde jag panelen i SVT bestående av Göran Häägg, Maria Abrahamsson och Stig Malm. Faktist en bra debatt de emellan över sista veckan. Nga citat från debatten vill jag lyfta:

"Christina Jutterström är ordförande i Radiotjänst"
Nu har iof SVT fått en ny VD. Men under tiden Christina var VD har hon varit ordförande. Iof är Radiotjänst ett dotterbolag till SVT, SR och UR, men jag undrar bara, liksom Maria Abrahamsson och Stig Malm om detta är lämpligt. Jag hoppas regeringen ser över detta.

"Alliansen lägger fram en budget utifrån sina vallöften - och så blir folk förvånade över deras förslag som läggs"
Ja det blev ett himla ramaskri när regeringen presenterade sin budget. Alliansen gick till val på att få fart på Sverige och att fler ska ha ett arbete - de lade fram en budget för de. Alliansen vill se över inkommstskatterna - check. Alliansen vill se över skolan och avpolitisera högskolestyrelser, kontrollstationer i skolan, betyg tidigare - check. Avdrag på hushållsnärta tjänster - check. Ja listan kan göras lång.

Nån har sagt att "Att förändra är som att gräva på en kyrkogård - man får ingen hjälp underifrån". Vi har en ny regering som tror på Sverige, att det finns potential till något annat än det som visat sig de senaste åren med en socialdemokratisk regering. Jag ser fram emot de kommande fyra åren.

/Karin